بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَهٍ کَریمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الاْسْلامَ وَاَهْلَهُ وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ وَتَجْعَلُنا فیها مِنَالدُّعاهِ اِلى طاعَتِکَ وَالْقادَهِ اِلى سَبیلِکَ وَتَرْزُقُنا بِها کَرامَهَ الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ اَللّهُمَّ ماعَرَّفْتَنا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْناهُ وَما قَصُرْنا عَنْهُ فَبَلِّغْناهُ اَللّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعَثَنا وَاشْعَبْ بِهِ صَدْعَنا وَارْتُقْ بِهِ فَتْقَنا وَکَثِّرْ بِهِ قِلَّتَنا وَاَعْزِزْ بِهِ ذِلَّتَنا وَاَغْنِ بِهِ عآئِلَنا وَاقْضِ بِهِ عَنْ مَغْرَمِنا وَاجْبُرْبِهِ فَقْرَنا وَسُدَّ بِهِ خَلَّتَنا وَیَسِّرْ بِهِ عُسْرَنا وَبَیِّضْ بِهِ وُجُوهَنا وَفُکَّ بِهِ اَسْرَنا وَاَنْجِحْ بِهِ طَلِبَتَنا وَاَنْجِزْ بِهِ مَواعیدَنا وَاسْتَجِبْ بِهِ دَعْوَتَنا وَاَعْطِنا بِهِ سُؤْلَناوَ بَلِّغْنا بِهِ مِنَ الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ آمالَنا وَاَعْطِنا بِهِ فُوْقَ رَغْبَتِنا یا خَیْرَالْمَسْئُولینَ وَاَوْسَعَ الْمُعْطینَ اِشْفِ بِهِ صُدُورَنا وَاَذْهِبْ بِهِ غَیْظَ قُلُوبِنا وَاهْدِنا بِهِ لِمَا اخْتُلِفَ فیهِ مِنَ الْحَقِّ بِاِذْنِکَ اِنَّکَ تَهْدى مَنْ تَشآءُ اِلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ وَانْصُرْنا بِهِ عَلى عَدُوِّکَ وَعَدُوِّنآ اِلهَ الْحَقِّ آمینَ اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ وَاَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَهٍ مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَعافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
کلیپ انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز ظهور انقلاب امام زمان(عج)
کلیپ های منتخب
خبرها
جستجو



در وبلاگ امام و انقلاب
وضعیت آب و هوا


اوقات شرعی

لحظه شمار غیبت
حدیث موضوعی
پذیرش این روایات شاید ثقیل باشد، اما به گفته جابر بن حیّان: «چه بسا در جهان موجوداتی باشند که حکم آن‌ها با اشیایی که ما دیده‌ایم و به آنها آگاهی داریم متفاوت باشد؛ زیرا ساختار وجودی هر یک از ما به گونه‌ای است که توانایی شناخت همه موجودات و دستیابی بدان‌ها را نداریم.»

188.jpg

تاریخ انتشار: 1394/06/02 || بازدیدها:
در دوران امام بزرگ دانايى، همۀ مسائل بشرى، به هدف اصلى و مرز نهايى مى‌رسد، و بشريت-در تلاش اعصار و قرون خويش-به محضر استاد و معلمى راه مى‌يابد كه نكته‌اى از ديدۀ ژرف‌نگر و حقيقت‌بين او پوشيده نيست.
adyane digar.jpg

تاریخ انتشار: 1394/06/02 || بازدیدها:
همه علوم در نزد او جمع شده است . چیزی نیست که علم نامیده شود و در نزد او نباشد; مگر علمی که حق متعال به خودش اختصاص داده باشد و الا همه آنچه را غیر از خدا می دانند او می داند
امام صاق علیه السلام فرمودند: «علم بيست و هفت حرف است ـ بيست و هفت قسمت دارد ـ همه معارفي که پيامبران صلوات اللّه عليهم آورده اند، دو حرف است. پس مردم تا امروز بيش از اين دو حرف را نشناخته اند. پس زماني که قائم ما قيام کند بيست و پنج حرف ديگر را ظاهر ساخته و با آن دو حرف قبلي ضميمه ساخته و در بين مردم منتشر گرداند.»

???-????-????(??).gif

تاریخ انتشار: 1394/06/02 || بازدیدها:
همین طور است در نامه یا توقیعی که حضرت ولی عصر علیه السلام به شیخ مفید نوشتند و مرحوم طبرسی در احتجاج نقل کردند آن توقیع را که شروع‌اش هم با یک تعبیر بلندی است که امام زمان به شیخ مفید دارد که  سَلَامٌ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمَوْلَى الْمُخْلِصُ سلام بر دوست مخلص خیلی تعبیر بلندی است در آن جا امام زمان علیه السلام طبق این روایت این چنین فرمودند که همان جمله‌ی معروف إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ که ما شما را فراموش نکردیم ما به یاد شما هستیم توجه به شما داریم مراعات‌تان می‌کنیم اگر این چنین نبود که بلاها شما‌ها را از بین برده بود و دشمنان شما را ریشه کن کرده بودند در این جمله‌ی حضرت یک نکته‌ای است که کاملا معلوم است که مقصود حضرت از این که ما بلا گردان شیعه هستیم آن بلاهایی است که کیان شیعه را به خطر می‌اندازد یعنی ریشه کن می‌کند تعبیر این است که اگر مراعات ما و توجه ما به شما نبود دشمنان شما را ریشه کن می‌کردند و بلاها نازل می‌شد دشمنان شما را ریشه کن می‌کردند بلاهایی که بنیان شیعه و بنیان مسلمین را از بین ببرد در چنین مواردی است که حضرت ورود پیدا می‌کنند اما گرفتاری‌های شخصی بلاها و مشکلات روزمره‌ای که لازمه‌ی عالم دنیاست عالم دنیا همین است عالم دنیا با همین سختی‌ها و مشکلات و بلاها کم و زیاد برای افراد دارد با همین‌ها کوره‌ی امتحان الهی را گرم می‌کند.
تاریخ انتشار: 1393/12/03 || بازدیدها:
حدیث لوح فاطمه در واقع نامه‌ای است از خداوند متعال به پیغمبر اکرم که پیغمبر آن را به حضرت زهرا سلام الله علیها دادند از طریق حضرت زهرا به هر حال رسیده است به دیگران. در این حدیث لوح فاطمه خصوصیات تک تک امامان معصوم، ذکر شده است
تاریخ انتشار: 1393/11/25 || بازدیدها:
مرحوم صدوق در كمال الدين نقل كردند، شخصي از امام كاظم (ع) وصف مهدي(عج) را پرسيد. امام كاظم(ع) فرمود: او كسي است كه طرد شده  در مردم زمان خودش است. غريب بودن به معني دور از وطن بودن نيست. گاهي آدم در خانه خودش غريب است. امام حسن مجتبي در خانه‌اش غريب بود. غريب بودن به اين معنا است كه معرفتي به او نيست. او را نمي‌شناسند و قدرش را نمي‌دانند. يار ندارد. وجود مقدس ولي‌عصر(ع) به دو معنا غريب هستند. يكي به اين معنا كه قدرش را نشناخته است. حتي در بين دوستان و شيعيانش كه وقت براي همه چيز دارند، براي او ندارند. همينكه ياران لازم را ندارند. امام صادق(ع) فرمود: اگر آن 313 نفر ياران حضرت فراهم شود، فرج رخ مي‌دهد. پس تنها بودند و يار نداشتند. راجع به همه ائمه اين اتفاق رخ داده است. اين معروف است كه امام صادق(ع) با يكي از شاگردانشان در اطراف مدينه مي‌رفتند. شاگردشان سؤال كردند: شما عليه اين ظلم و چپاولي كه بني عباس دارند، قيام نمي‌كنيد؟ امام صادق(ع) فرمودند: با كدام يار؟ گفت: شما كه خيلي يار داري. حضرت فرمودند: چند تا؟ گفت: صد هزار نفر! حضرت متعجب شد و فرمود: من صد هزار يار دارم. گفت: بلكه بيشتر! امام صادق با تعجب گفت: يعني ما دويست هزار نفر يار داريم؟ گفت: بلكه بيشتر! نيمي از جهان اسلام جزء ياران شما هستند و شما را دوست دارند. حضرت چيزي نگفتند. همينطور كه با هم سوار مركبي بودند و مي‌رفتند، به منطقه‌اي در اطراف مدينه به نام ينبع رسيدند. تعدادي گوسفند مشغول چريدن بودند. حضرت فرمود: اگر ما به تعداد اين گوسفندان يار داشتيم، قيام مي‌كرديم. یار حضرت مي‌گويد: من گوسفندان را شمردم، 17 تا بيشتر نبود. ما مي‌گوييم امام حسين مظلوم بود و غريب بود، اما امام حسين در بين ائمه از همه بيشتر يار داشت. با اينكه 72 نفر بيشتر نبودند، ولي از همه بيشتر يار داشتند. آن هم اصحابي كه فرمودند: من باوفاتر از شما نديدم. بقيه ائمه خيلي مظلوم‌تر از اين بودند.
تاریخ انتشار: 1393/11/24 || بازدیدها:
امام، چه امام زمان(ع)، چه امام معصوم، فرمودند: ما با غم شيعيانمان غمگين مي‌شويم، با شادي‌شان شاد مي‌شويم و با بيماري‌شان بيمار مي‌شويم. خيلي از دوستان هستند بعضي شاد هستند. بعضي غمناك هستند. بعضي بيمار هستند. بعضي سالم هستند. در آن واحد امام چگونه مي‌تواند همه اين حالات را داشته باشد؟ اولاً من يك تشبيه مي‌كنم. پدر يا مادر در خانواده، وقتي يكي از بچه‌ها مريض است و يكي سالم است، يكي شاد است و غمناك است، معمولاً پدري كه دلسوز همه است، مادري كه براي همه دلسوز است، حالتي دارند كه همه اين حالت‌ها در آن است. يعني با توجه به يكي يك حالت دارد. با توجه به يكي يك حالت ديگر دارد. خلاف عقل نيست. مثلاً فرض كنيد هنگام ازدواج يكي از بچه‌هايش در آن واحد يكي از بچه‌هاي ديگرش مريض است. اين حالت را درك مي‌كند. به علاوه اينكه امام وسعت روحش طوري است كه آن صفت خدا كه خداوند متعال «لَا يَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْن‏» (مستدرك/ج5/ص48) يك كاري او را از كار ديگر باز نمي‌دارند. يك مشغوليتي او را از يك مشغوليت ديگر باز نمي‌دارد. اين صفت خدا چون مظهرش ائمه هستند، اگر به واسطه‌ي يك شيعه اين حالت را دارند، باعث نمي‌شود كه اين مشغولشان كند و مانع توجه به شيء ديگري شود.
تاریخ انتشار: 1393/11/23 || بازدیدها:
حضرت در روايات متعدد به عنوان مضطر واقعي و مصداق واقعي همان آيه «امن يجيب المضطر» شمرده شده است. اگر مضطر واقعي است. خوب خدا هم كه دعاي مضطر را اجابت مي‌كند، پس چطور هست؟ ما در روايات داريم كه حضرت اين دعا را هنگامي كه ظهور كردند، اين آيه را مي‌‌خوانند و دعا مي‌كنند كه موانع برطرف شود. يعني خود حضرت ولي‌عصر(ع) اين را مي‌دانند كه يك شرايطي بايد فراهم شود. شكي نيست كه دعاي مضطر مستجاب مي‌شود چون بعضي هم سؤال كردند كه ما مضطر مي‌شويم. چرا دعاي ما مستجاب نمي‌شود؟ استجابت دعاي مضطر سر جاي خود، ولي خدا خلاف سنت‌هايش كه رفتار نمي‌كند. من الآن مضطر هستم و با اضطرار دعا مي‌كنم كه خدايا من ديگر نميرم. ديگر مرگ سراغ من نيايد. خدا اين را مستجاب نمي‌كند. بر خلاف سنت است. من مريض هستم و هيچ تكاني نمي‌خورم. هيچ سعي نمي‌كنم. مضطرانه و ملتمسانه از خدا مي‌خواهم كه خدايا مرا شفا بده. يك كارهايي بايد صورت بگيرد تا دعا سر جايش باشد و خدا بر خلاف سنت دعاها را مستجاب نمي‌كند. امام زمان(ع) چون سنت‌هاي الهي را مي‌داند، مي‌داند بايد يك شرايطي در مردم فراهم شود. اينها دوايي است و دعايي نيست. بايد مداوا شود. آنوقت به موقعش براي برطرف شدن يك سري از موانع هنگام ظهور دعا مي‌كنند، و خدا هم دعايشان را مستجاب مي‌كند.
تاریخ انتشار: 1393/11/23 || بازدیدها:
يك دعايي از ناحيه مقدسه وارد شده است. ناحيه مقدسه به دو جا اطلاق مي‌شد. يك از ناحيه مقدسه امام زمان است، معمولاً نامه‌هايي كه در زمان غيبت صغري مي‌آمده است، تعبير به ناحيه مقدسه مي‌كردند. در زمان امام عسگري(ع) هم همينطور بوده است. چون حضرت عسگري هم زمانشان طوري بوده كه اختلاط زيادي با مردم نداشتند، به گونه‌اي بوده گاهي نامه‌هايي به نماينده‌هايشان مي‌دادند تا به شيعيانشان برسانند. اين دعايي كه براي سوم شعبان و امروز ميلاد امام حسين(ع) وارد شده از ناحيه‌ي امام عسگري است كه به دست قاسم بن علا همداني از نماينده‌هاي امام رسيده و او صادر كرده كه به دست ما رسيده است. جزء اعمال روز سوم ماه شعبان است.
تاریخ انتشار: 1393/11/23 || بازدیدها:
اصل در زمان غيبت، حضور و بروز و ظهور و ملاقات و ارتباط نيست. اصل اين است كه خورشيد از پس ابر بايد بتابد و فوايد امام از پس حجاب به مردم مي‌رسد. بايد در اثر كفران نعمت‌هايي كه از امام و قدرناشناسي‌هايي كه شده است يك دودي در چشم بايد برود، تا مردم برگردند و آماده شوند و اضطرار ايجاد شود. حتي بعضي گفتند: اصل در زمان غيبت عدم ارتباط و ناشناخته بودن امام زمان است، به همين خاطر هست كه حضرت مثلاً ازدواج نكردند. بحث ازدواج حضرت كه گاهي مواقع مطرح مي‌شود بحثي نيست كه خيلي فايده براي ما داشته باشد. فقط اینكه حتي بعضي گفتند: چون زمان، زمان ناشناخته بودن حضرت است، پس اين مصلحت به قدري مهم است كه مي‌شود به خاطر آن، آن سنت مؤكد ازدواج را تأخير انداخت يا اصلاً هنگامي كه ظهورشان رخ داد، آن زمان ازدواج كنند.
تاریخ انتشار: 1393/11/22 || بازدیدها:
یكي از سؤالات بسيار مهمي كه در مباحث مهدويت به طور عموم و خاص در بحث غيبت امام زمان همين سؤال است. حالا كه زمان غيبت است،و حكمت‌ها و فلسلفه‌هايي كه در روايات براي غيبت امام زمان ذكر شده، مثلاً به خاطر ناامن بودن بر جان حضرت، حضرت غايب است. بخاطر امتحان شدن مردم در زمان غيبت، مردم به همين غيبت امتحان شوند، حضرت غايب است، يا بخاطر قدرشناس شدن دوراني نباشد، سختي‌هايي ببينند، تا قدرشناس شوند. اين فلسفه‌ها و اين حكمت‌ها اقتضا مي‌كند كه ارتباط كاملاً قطع شود. اگر ما اينها را در نظر بگيريم، علي القاعده به طور معمولي و عادي نمي‌شود با حضرت ارتباط برقرار كرد. منتهي آيا واقعاً همين است كه به طور كلي و كامل ارتباط و هرگونه ارتباطي قطع است، يا اينكه نه احياناً ارتباط هست. به هر حال بعضي از علماي ما بودند كه معتقد بودند نمي‌شود در زمان غيبت ارتباط برقرار كرد. ملاقات در زمان غيبت امكان پذير نيست. بعضي‌ها گفتند: هست و براي خودشان دلايلي داشتند. اينها بحثي است كه واقعاً بايد مطرح شود، به خصوص با توجه به اينكه متأسفانه بعضي‌ها دكان‌داري‌هايي كردند، ادعاهايي كردند، اينها بايد صحت و سقمش معلوم شود.
تاریخ انتشار: 1393/11/22 || بازدیدها:
ما روايت صريحي نداريم ولي علي القاعده بايد همينطور باشد.حضرت ولي‌عصر(ع) وقتي پنهان است، فقط از ديد انسان‌ها پنهان نيست. وقتي ناشناس است، در رابطه با اين وجود مقدس، اين خصوصيت ناشناس بودن برقرار است. كه شيطان هم نمي‌تواند. شيطان بر خود اولياي خدا نفوذ ندارد. بر كساني كه به تعبير قرآن از مخلصين هستند، خود شيطان گفت: «قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ، إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ» (ص/82 و83) من بر آنها نفوذ و سلطه‌اي ندارم. اما شيطان مي‌تواند بر كسان ديگري سلطه پيدا كند و كاري كند به ولي خدا ضربه بزنند. اگر ولي خدا پنهان و ناشناس نباشد. شيطان مي‌تواند اين كار را بكند، كما اينكه راجع به ائمه قبلي كه يك عده آمدند و آنها را شهيد كردند، اينها اولياي شيطان بودند. شيطان آنها را مثل ابن ملجم تحريك كرد. مثل كساني كه آمدند با ائمه مبارزه كردند. اينها دستشان در دست شيطان بود. آدم‌هاي اين چنين بود. خوب شيطان مي‌تواند كسان ديگري را تحريك كند كه سر راه معصوم قرار بدهد و ضربه به خود او و كار او بزند.
تاریخ انتشار: 1393/11/22 || بازدیدها:
یكي از دلايلي كه ما متعدد روايت در آن داريم، در رابطه با علت غيبت ذكر شده است، ترس از كشته شدن است. ناامن بودن محيط براي حضرت ولي‌عصر است. چون محيط ناامن است، چون محيط طوري است كه براي حضرت مورد تهديد واقع مي‌شود و جان اين بزرگوار مورد تهديد قرار مي‌گيرد، از اين جهت ناشناس و پنهاني در بين مردم زندگي مي‌كند.

در روايت خيلي داريم «يَخَافُ الْقَتْلَ» (بحارالانوار/ج52/ص90)، ترس از كشتن دارد. در يك روايتي است كه زراره از امام صادق(ع) پرسيد: حضرت ولي‌عصر(ع)، امام آخرين براي چه غيبت دارند؟ امام صادق(ع) فرمود: به خاطر ترس از جانش!

در زيارت روز جمعه حضرت هم هست كه اگر مفاتيح را دوستان در روز جمعه ببينند، ما با اين سلام به امام زمان خطاب مي‌كنيم. سلام بر آن امام پاك و خائف! كه از القاب امام زمان، از جمله همان 180 لقبي كه مرحوم محدث نوري ذكر كردند، همين لقب خائف هست كه ترسي براي حضرت وجود دارد. منتهي يك نكته‌ي بسيار مهم ،اين ترس مضموم نيست. اين ترس بد نيست. ترس از جان، در اينجا يك نوع خودخواهي نيست. اتفاقاً كمال دين خواهي و خدا خواهي است.
تاریخ انتشار: 1393/11/22 || بازدیدها:
خود اين غيبت براي حضرت بلايي سنگين است. حضرت دستش بسته است و ظلم‌ها را مي‌بيند و خبر دارد. كس كه همه توان‌ها را دارد. همه ويژگي‌ها را دارد، اما در عين حال به خاطر اينكه مردم هنوز آمادگي‌اش را ندارند، دستش بسته است و نمي‌تواند با ظلم‌ها مقابله كند. براي او خيلي سخت است. آن دل رئوف وقتي مظلوميت‌ها را مي‌بيند، چقدر غصه مي‌خورد. در دعاي ندبه است كه «عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ تُحِيطَ بِكَ دُونِيَ الْبَلْوَى‏» بلاها سر شما ريخته است. و اين خيلي سخت است. اگر يك دل سوخته اين را فكر كند، خيلي خوب است.
تاریخ انتشار: 1393/11/22 || بازدیدها:
يكي از فلسفه‌هاي رجعت اين است كه آن بزرگواران برمي‌گردند كه شأنشان در همين دنيا شناخته شود. در اين غيبت وقتي اين كفران نعمت براي يازده امام صورت گرفت، خدا خودش در قرآن يك سنت، يك فرمول، يك قانون داده است. «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ» (ابراهيم/7) كفران نعمت عذاب دارد، آن هم اگر بالاترين نعمت خدا كفران شود، يعني يازده امام، آنوقت در دوازدهمي كه ديگر بقية الله و آخرين ذخيره‌ي خداست، شخصش هم غايب مي‌شود. ناشناخته مي‌شود. غيبت امام زمان يك نوع غضب خداست. جواب كفران نعمت است. امام باقر(ع) فرمود: «إِذَا غَضِبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ» (كافي/ج1/ص343) وقتي خدا غضب كند، ما اهل‌بيت را دور مي‌كنيم.

پس در غيبت شخص امام زمان، اين محصول آن بي‌حرمتي‌ها و كفران نعمت‌ها به شخصيت آن يازده امام قبلي بوده و طبق سنت الهي پيش رفته است. بنابراين مسأله‌ي غيبت حضرت يك چيز علي القاعده‌اي است و طبق قوانين سنت و آفرينش و قوانين الهي است. در روايتي هست كه غيبت حضرت يك سري دارد كه تا زماني كه خودش نيايد، روشن نمي‌شود. حالا با قطع نظر از او اگر ما غيبت را تحليل كنيم، مي‌بينيم محصول كفران نعمت است. كفران نعمت عذاب دارد، اين هم عذابش است. كما اينكه ظهور حضرت هم طبق قاعده است. طبق سنت‌هاي الهي است و يك چيز معجزه‌و‌ار نيست. ظهور حضرت بايد در شرايطي اتفاق بيافتد و آن كفران از بين برود. آن بي‌معرفتي‌ها از بين برود. به تعبير شهيد مطهري ظهور يك انقلاب است و يك انفجار نيست. كه شما ظلم‌ها را زياد كن تا انفجار شود. شما آمادگي او را پيدا كن. شما سنخيت با او پيدا كن.


تاریخ انتشار: 1393/11/22 || بازدیدها:
در کتاب مرحوم محدث نوری، کتاب نجم الثاقب ،حدود 180 اسم و عنوان برای امام زمان ذکر شده است، یکی از عناوین و القاب حضرت غیب است که در ذیل آیه‌ی شریفه در سوره‌ی بقره که خداوند مؤمنین را وصف می‌کند، می‌فرماید: «الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْب‏» (بقره/3) ذیل آن از امام صادق(ع) روایت داریم که «الغیب هو الحجة الغائب» (تأويل الآيات/ص34) یکی از مصادیق غیب، نه اینکه منحصراً مقصود از غیب، امام زمان است. یکی از مصادیق غیب که متقین کسانی هستند که ایمان دارند به نوری که حس نمی‌شود، فقط و فقط کافی نیست که دیده شود، امام زمان(ع) است.در روایتی است که پیغمبر اکرم در جمعی از اصحاب نشسته بودند، روایت معروفی است. فرمودند: من خیلی مشتاق دیدار برادرانم هستم. اصحاب گفتند: ما برادران شما هستیم. پیغمبر فرمودند: شما اصحاب من هستید. برادران من هستید، کسانی که نسبتشان با پیغمبر خیلی بالاتر است. در حد برادر بودن کسانی هستند که در آخر الزمان با اینکه امامشان را نمی‌بینند، با اینکه برایشان غیب است، اما به او ایمان دارند. مصداق «الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْب‏» هستند. این یکی از ویژگی‌های حضرت است.
تاریخ انتشار: 1393/11/22 || بازدیدها:
يازده امام ما، قبل از امام زمان(ع) غيبت به اين معنا نداشتند. يعني شخصشان در بين مردم بوده است. مردم مي‌شناختند و ايشان را مي‌ديدند. يك نوع غيبت ديگر هست كه همه ائمه ما داشتند و آن اينكه شخصشان غايب نبوده است، اما شخصيت‌شان از معرفت‌ها غايب بوده است. يعني شخصيت‌شان ناشناخته بوده است. شخصيت‌شان را نمي‌شناختند و قدر نمي‌دانستند.
تاریخ انتشار: 1393/11/22 || بازدیدها:

كاري كه حضرت مي‌خواهد بكند، كار سنگيني است. كار فقط كار منطقه‌اي نيست. يك كار بسيار بزرگي است. از اين جهت آن انتظار نبايد فقط در گوشه‌اي رخ بدهد و يك انتظار جهاني باید باشد. يعني شاخص‌هايي كه براي آمدن حضرت وليعصر (ع) است، متناسب با كار خودش است. كار انبياي سابق در اين حد نبود. روي اين جهت است كه غيبت حضرت هم يك غيبت خاصي است كه يك آمادگي كلي بايد به وجود بيايد. در عين حال كه مي‌فرماييد: ممكن است در يك گوشه‌اي اتفاقات خوبي افتاده باشد.


تاریخ انتشار: 1393/11/22 || بازدیدها:
اسامي و القاب معصومين از طرف خداي متعال، آنهايي كه در روايت و ادعيه وارد شده از طرف خداوند متعال انتخاب شده و هركدام روي حساب است. هر كدام از اين اسامي و القاب يكي از كمالات، يكي از شئون و يكي از مأموريت‌هاي اهلبيت را مطرح مي‌كند.

در روايتي هست كه شخصي خدمت امام صادق(ع) رسيد و گفت: آقا من اگر به امام مهدي(ع) سلام بدهم، مي‌توانم اينطور سلام بدهم و بگويم «السلام عليك يا اميرالمؤمنين»؟ هركدام از ائمه در زمان امامت خودشان اميرالمؤمنين هستند. امام صادق فرمودند: اصلاً اينطور سلام نده! امام صادق فرمود: «ذَلِكَ اسْمٌ سَمَّاهُ اللَّهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لَا يُسَمَّى بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ إِلَّا كَافِر» (بحارالانوار/ج53/ص373) اين يك اسم مختص جدمان علي است كه هيچ كسي قبل از او و بعد از او اين اسم را بر روي خودش نگذاشت، مگر اينكه كافر است. در بعضي از خلفاي بني عباس داشتيم كه خودشان را اميرالمؤمنين مي‌ناميدند و به كمتر از اين هم راضي نمي‌شدند. آدم‌هاي حقه‌باز و مزدور و پستي كه همه‌ي خباثت‌ها را داشتند، آنوقت در عين حال اين اسم را و اين لقب را هم براي خودشان سرقت كرده بودند. امام صادق فرمودند: هيچ‌كسي حق ندارد اين اسم را روي خودش بگذارد. چون او هست كه يك مأموريت ويژه‌اي در اين عالم داشت كه صاحب ولايت باشد و بعد از رسول خدا(ص) آن خط و جريان امامت و ولايت را رهبري كند. طرف گفت: اگر بخواهيم به او سلام بدهيم به چه عنوان سلام بدهيم؟ امام صادق(ع) فرمود: بگو «السلام عليك يا بقيية الله». خود بقية الله براي امام زمان(ع) با اينكه هركدام از ائمه بقيه‌ي الهي و ذخيره‌ي الهي بودند، اما به خصوص به اين عنوان سلام بده كه او ذخيره‌ي الهي است كه در آخرالزمان از طرف پروردگار عالم ذخيره شده است و براي تحقق حاكميت و حكومت الهي در جهان مي‌آيد.


تاریخ انتشار: 1393/11/22 || بازدیدها:
اصل اين گستردگي رحمت و اين مهرباني بي‌حد و نهايتي كه مظهرش وجود مقدس وليعصر است، مخصوص اين حجت خدا نيست، همه‌ي ائمه معدن رحمت خدا بودند. ولي يك ويژگي در امام زمان(ع) است آن مخصوص خود حضرت است. در بحث رحمت و رأفت اصل رحمت ورأفت براي همه‌ي ائمه است، اما يك خصوصيتي امام زمان دارد.
اولاً همه‌ي اهلبيت معدن رحمت خدا بودند كه در زيارت جامعه‌ي كبيره «معدن الرحمة» يكي از فضيلت‌هايشان ذكر شده است. يعني اينكه تمام رحمت خدا، كه به عوالم پايين مي‌رسد، نه عوالم دنيا، همه‌ي عوالم وجود، عالم ملائكه، عالم جن، به تمام ملائكه كه مي‌رسد از كانال اهلبيت مي‌رسد و بعد آنها تقسيم مي‌كنند.
تاریخ انتشار: 1393/11/21 || بازدیدها:

  1  2


انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز ظهور انقلاب امام زمان(عج)
با سلام به وبلاگ انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) خوش آمدید.مطالب آورده شده در این وبلاگ در بخش پرسش و پاسخ از منبع سخنرانیهای حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای مسعود عالی پیرامون وظایف منتظران در زمان غیبت، علائم ظهور و وظیفه منتظران ، بررسي ويژگي‌هاي خاص امام عصر(عج) و بحث عدالت،نقش امام عصر در تقدير انسانها و... که فایلهای صوتی ومتنی آن در سایت برنامه تلویزیونی سمت خدا به آدرسhttp://samtekhoda.tv3.ir موجود است می باشد . سعی شده از این سخنرانیها در قالب پرسش و پاسخ ،مطالب مورد نیاز همگانی و مسائل مورد سوال به خصوص برای جوانان و نوجوانان مطرح شود .

باشد که مورد توجه و استفاده همه مومنین و منتظران و وجود مبارک حضرتش قرار گیرد و گامی هر چند کوچک در راستای ظهور امام زمان (عج) داشته باشد. کپی برداری و استفاده و انتشار مطالب این وبلاگ کاملا آزاد بوده و اکیدا به خصوص برای سرگروههای حلقه های صالحین و نشست منتظران موعود توصیه می گردد.

از آیت الله بهجت (ره) سؤال شد: « بهترین شیوه ی ارتباط با امام زمان (عج) در این عصر چیه؟ » ایشان فرمودند: «به دستور امام زمان (عج) عمل کردن... اطاعت او کردن... کأنه می بینه... [سپس بعد از اندک تأملی فرمودند:] *کأنه نداره یقینا میبینه...* »

خدایا ببخش... « یقینا میبینه » پس یعنی همه ی آن روز ها که گناه می کردیم رو دیدن و چقدر با دیدن گناه کردن ما ناراحت شدند...

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ

آمار سایت

» بازدید امروز : 248
» بازدید دیروز : 235
» بازدید هفتگی : 692
» بازدید ماهیانه : 2552
» بازدید سالانه : 16209
» کل بازدیدها : 47884

پروفایل مدیر وبلاگ
نام : زهرا باباخانیا
تحصیلات : کارشناسی نرم افزار
استان : قزوین
شهر : قزوین
email : babakhaniaz@shmail.ir
پانل کاربران
فراموشی کلمه عبور
عضویت
نظرسنجی
اگه همین جمعه قرار باشه آقا بیان، تو به عنوان یه شیعه آماده ای؟
کاملا آماده ام.
نمی دونم! واقعا هیچ........
دارم خودم رو آماده می کنم.
ذکر روزهای هفته